‘Gelukkig zijn begint bij jezelf.’ 

Een zegswijze die je vaak hoort en die volledig klopt. Geluk wordt vaak bepaald door hoe je in het leven staat en hoe je alles wat rondom jou gebeurt, bekijkt. Externe factoren kunnen ons geluk beproeven maar voor een groot deel kun je je mindset positief beïnvloeden. Dit doe je door je brein te oefenen en zelfs deels te herprogrammeren.

Met onderstaande tips leer je om een positieve mindset te ontwikkelen en zo meer aandacht te besteden aan de mooie kant van het leven.

Goed begonnen is half gewonnen

Begin de dag met een positieve activiteit: iets waar je vrolijk van wordt en wat je energie geeft voor de rest van de dag. Begin dus niet meteen met wat moet, maar sta 5 of 10 minuutjes eerder op en neem eerst wat tijd voor jezelf.

Een paar ideeën: Maak een korte wandeling met je hond, mediteer, ga hardlopen, doe enkele yogaoefeningen, lees een tijdschrift of drink rustig een kopje koffie. Het hoeft niet lang te duren. Zolang je maar eerst even aandacht geeft aan jezelf vóór je je in de rush van de dag begeeft.

Investeer in positieve relaties

Verbondenheid of ergens bij horen is een basisbehoefte. We zijn sociale wezens en hebben contact met anderen nodig om gelukkig te zijn. In goed gezelschap maken we endorfine aan. Zorg dus dat je je omringt met mensen die jou een goed gevoel geven en op wie je kunt rekenen. Investeer in die relaties en maak bewust tijd vrij in je agenda om die door te brengen met familie en vrienden.

Het omgekeerde geldt natuurlijk ook. Iedereen kent wel iemand in zijn of haar omgeving die negatief in het leven staat, voortdurend klaagt en alles en iedereen bekritiseert. Dat soort negatieve invloeden kun je beter vermijden. Ze zuigen de energie uit je lijf. Durf dat in te zien en durf bewust voor jezelf de keuze te maken in wie je wel en niet tijd investeert. Vul de beperkte tijd die je hebt liever in met waardevolle contacten en activiteiten waar je energie van krijgt.

Beweeg!

Het is bewezen dat lichamelijke beweging een positief effect heeft op je mindset en mentaal welzijn. Plan dus wekelijks tijd voor jezelf in om te sporten.

Wees solidair

Doe iets goeds voor iemand anders. Zet voor jezelf een wekelijks doel. Een kleine geste is al voldoende. Geef iemand een compliment of help een oudere persoon op de tram. Je zult zien: het zal je een positief gevoel geven.

Wees mild voor jezelf

Iedereen maakt fouten. En dat is best oké. In plaats van het jezelf kwalijk te nemen en er nog nachten van wakker te liggen, neem je het beter mee als een les voor jezelf. Doe er wat mee. Kritisch zijn voor jezelf mag, maar probeer grenzen te stellen voor jezelf. Stel doelen, maar geef jezelf wat speelruimte om die doelen te bereiken. En wees trots op jezelf als je een doel bereikt hebt.