Nederlands        Frans
Wellbeing Assistance

Duurzaam ondernemen is niet langer een optie
maar een must.

Download hier het Trendrapport 2023
‘Wellbeing & Sustainability’

Download hier het Trendrapport 2023 ‘Wellbeing & Sustainability’

Investeren in een duurzaam welzijnsbeleid

Een positief point of no return is bereikt. Aangedreven door de klimaatverandering, pandemie en energiecrisis beseffen steeds meer bedrijven dat duurzaam ondernemen geen optie meer is maar een must. Met het Trendrapport 2023 ‘Wellbeing & Sustainability’ tekent B-Tonic, dochteronderneming van Baloise, een routebeschrijving voor bedrijven naar een succesvolle en duurzame toekomst. Trendwatcher Herman Konings trekt die toekomst naar het heden aan de hand van enkele opvallende internationale tendensen.

SDGs

Baloise gelooft in de kracht van een duurzaam welzijnsbeleid. Daarom loopt er een pilootproject waar zeer grote ondernemingen met een arbeidsongevallenverzekering bij Baloise hun winstdeelname kunnen omzetten in welzijnsoplossingen voor hun medewerkers.

Dankzij dit unieke pilootproject krijgen een aantal klanten met een positief schadesaldo de keuze om het bedrag van hun winstdeelname te verzilveren bij B-Tonic. Ondernemingen die deze keuze maken krijgen er ook een bonus voor. Nog meer waar voor hun geld dus. Bij B-Tonic kunnen ze terecht voor een analyse van hun duurzaamheids- en welzijnsinitiatieven en de uitbouw van een langetermijnvisie of voor concrete welzijnsoplossingen op maat van hun medewerkers.

Christophe Hamal, CEO van Baloise in België: ‘Investeren in een structureel en duurzaam welzijnsbeleid heeft een positieve invloed op het geluk en de motivatie van de medewerkers. En dat leidt uiteindelijk tot een positieve impact op de productiviteit van de bedrijven, op de tevredenheid van de klanten en ook op de samenleving. We zijn trots om samen met B-Tonic een inspirerende partner te kunnen zijn voor onze klanten.’

Meer informatie over winstdeelname actie vind je hier.

Siviglia Berto
Managing Director B-Tonic

“Vast staat dat de wellbeing van de medewerkers hoe dan ook een hoofdrol zal spelen in het duurzame succesverhaal van een onderneming. Het belang van die onomkeerbare trend duiden en tastbaar maken, is het ‘waarom’ van dit trendrapport.”

Herman Konings
Trendwatcher

“Welk blik op de wereld je ook opentrekt, verandering van die wereld begint bij jezelf. En hoe krach-tiger je zelf bent, hoe meer kans je hebt onze planeet ook werkelijk een eindje vooruit te helpen. Alles begint dus bij persoonsgebonden wellness, en daar kan, neen moét het bedrijfsleven een belangrijke verantwoordelijkheid nemen.”

Christophe Hamal
CEO van Baloise België

“We blijven investeren in bedrijven die hun ecologische en sociale verantwoordelijkheden opnemen. De duurzame meerwaarde die we uit verschillende bronnen creëren, heeft een positieve impact op onze werknemers, onze klanten, de maatschappij, het milieu, onze partners en natuurlijk ook onze investeerders. Nu en in de toekomst.”

fotopaneel

‘War for wellbeing’

De Wereldgezondheidsorganisatie definieert gezondheid als de som van een opperste sociaal, mentaal en fysiek wellbeing. Dat betekent inherent dat je de gezondheid van een medewerker niet uitsluitend kunt meten in termen van ziekte, absenteïsme, ongeval of invaliditeit. Zo wijst de praktijk uit dat het ESG- of duurzaamheidsbeleid van een onderneming directe impact heeft op de wellbeing van de medewerkers. De cirkel is rond: hoe duurzamer of ESG-gedreven het bedrijf of de organisatie werkt, hoe positiever de impact op de wellbeing van het menselijk (en sociaal) kapitaal dat op haar beurt de brandstof vormt voor de groei en het succes van de organisatie.

Ook in de context van de huidige ‘war for talent’ is duurzaamheid een kritieke waarde voor een onderneming of organisatie. En duurzaam betekent onder meer aandacht voor de wellbeing van je medewerkers. Op die manier groeit welzijn uit tot een krachtig wapen in de strijd voor een aantrekkelijke employer brand. Anders gezegd, achter de frontlinie van de huidige ‘war for talent’ heerst een heuse ‘war for wellbeing’.

5 SDG’s

De verandering is ingezet. Niet enkel het resultaat (de winst) maar ook de manier waarop de resultaten tot stand komen, wordt even cruciaal, zo niet crucialer. Recent onderzoek bevestigt dat bij werkgevers de behoefte groeit aan ‘wellness-as-a-service’. Meer in het bijzonder van verzekeringsbedrijven wordt verwacht dat ze pro-actief het (fysieke en mentale) welzijn van de werknemers van hun professionele klanten opvolgen en optimaliseren.

In dit tweede trendrapport van B-Tonic focussen we op vijf SDG’s die een grote impact hebben op het wellbeing van de medewerkers van bedrijven en organisaties. Een duurzaam welzijnsbeleid vormt immers de motor voor een grotere betrokkenheid tussen ondernemers, management en medewerkers. De mens centraal stellen is essentieel voor de duurzame gezondheid van economie, maatschappij en milieu. En bij inbreiding dus ook voor het bedrijf of de organisatie.

sdgs

Ja, ik wil gratis het ‘Trendrapport –
Wellbeing & Sustainability’ downloaden

b tonic white
B-Tonic is lid van:
© B-Tonic. Alle rechten voorbehouden. BE 0725.847.436
* B-Tonic is geen verzekeringsmaatschappij, maar een dochteronderneming van Baloise Insurance.
Wil je deel uitmaken van de community?
Laat je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.