Een goede work-life balance creëer je zo

September: de start van het nieuwe schooljaar en een nieuw werkjaar. Het uitgelezen moment om te zoeken naar de juiste routine en een goede work-life balance.  

De voorbije Corona-periode hebben we allemaal ondervonden dat er opportuniteiten liggen om werk en leven anders in te richten. Thuiswerken biedt mogelijkheden om meer tijd te maken voor sport en vrije tijd, en om flexibeler je persoonlijke ritme en dat van je gezin af te stemmen op je werkagenda. Als je dat goed aanpakt, creëer je meer balans en minder stress in je leven.  

Wat is (een goede) work-life balance?

Een gezond evenwicht tussen werk en privé ervaar je wanneer je een job hebt waarin je je goed voelt en je tegelijk voldoende tijd en ruimte overhoudt voor vrije tijd, je gezin en je gezondheid. Blijkbaar zit dat bij heel wat Belgen toch niet helemaal goed en dat vertaalt zich in een hoog burn-out cijfer in België (17% van de medewerkers ervaart burn-out klachten). Zit die balans wel goed, dan ben je gelukkig en presteer je ook beter op je werk.  

Wil dat dan zeggen dat je werk en privé zoveel mogelijk moet scheiden als je die balans wilt ervaren? 

Zeker niet! Want werk is een belangrijk deel van je leven. Het gaat er vooral om dat je een evenwicht vindt dat voor jou werkt, en dat is voor iedereen anders. Hoe je de tijd die je hebt in een dag of een week invult, beslis je volledig zelf. Jij hebt de touwtjes zelf in handen. 

Ga op zoek naar je energiegevers

Sta geregeld eens stil bij wat je energie geeft en waar je het meeste van je tijd aan wil besteden. Smijt jij je elke dag vol passie in je job? Dan is er heus geen probleem met die extra overuren die je aan je werk besteedt. Zijn het je kinderen die je vreugdekriebels bezorgen? Overweeg dan om part-time te werken. Voel je je energie stromen tijdens het sporten? Wie weet ben je dan veel efficiënter op je werk als je elke ochtend begint met een yogasessie of loopje in de buitenlucht, en de rest van je dagplanning daarop afstemt.  

OEFENING 
Noteer voor jezelf wat je energie geeft en je energie ontneemt. Maak je genoeg tijd om je batterij op te laden? Welke energienemer kun je afbouwen? 

Wees kritisch

Test uit wat voor jou werkt en durf kritische keuzes te maken die jou het meeste voordeel opleveren in je work-life balance. Alles begint met de ontdekkingstocht naar wat jou instant gelukkig maakt en vervolgens je werk en leven daarop af te stemmen. Neem zelf de touwtjes in handen. Het is de enige manier om iets te veranderen in je leven. Dan pas zal je balans voelen en met meer flow in het leven staan.  

OEFENING
Analyseer je agenda en geef 3 kleuren aan je tijdsbestedingen. Oranje voor werk, geel voor slaap en groen voor vrije tijd. Wat zegt dit over je dagindeling? Is er evenwicht tussen de tijd die je spendeert aan slapen, werken en rusten? 

Wat nog?

Heb je evenwicht gevonden in je dag- en weekritme? Dan zijn er nog een aantal dingen die je kunt doen: 

  • 24 op 24 bereikbaar zijn is niet gezond en het heeft een enorm effect op de kwaliteit van je slaap. Stap geregeld volledig weg van je laptop en telefoon. Neem een mini-pensioentje en ga er even tussenuit.  
  • Thuiswerken biedt heel wat mogelijkheden om je werk en privé balans te verbeteren. Tenminste: als jij maximaal gefocust aan het werk kunt gaan. Leer productiever zijn en meer doen op meer tijd.
  • Bewegen, bewegen, bewegen! Jezelf in het zweet werken is de ideale manier om instant ontspanning te voelen en je hoofd leeg te maken.  
  • Neemt je werkgever al initiatieven die inspelen op het evenwicht tussen werk en privé en die de aandacht leggen op de mentale gezondheid van de medewerkers? Zo niet: B-Tonic heeft het het perfect online welzijnstraject ‘Gezond in 100-dagen‘ waarbij de medewerker centraal staat. 
  • Een goede nachtrust is het begin van alles. Met een slaaptekort heb je zelfs nog niet de energie om na te denken over enige vorm van balans in je leven

Wil je deel uitmaken van de community?
Laat je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.