Hoe voorkom je burn-out in je team?

Burn-out: wat is dat nu eigenlijk? En hoe weet je of jij of iemand uit je team in de risico-zone zit? Door tijdig stresssignalen te herkennen, kun je ingrijpen voor er iemand uitvalt.

Wat is een burn-out ? 

Burn-out is een energiestoornis door langdurige chronische (werk)belasting of stress. Uit onderzoek blijkt dat 7% van de werkende bevolking burn-outklachten heeft. Daarbovenop bevindt 9% zich in de risicozone.* Ze zijn emotioneel uitgeput, ervaren een aanhoudende negatieve gemoedstoestand en zijn gedemotiveerd. 

* https://nieuws.kuleuven.be/nl/2019/een-op-de-zes-werkende-vlamingen-kampt-met-burn-outklachten-of-loopt-er-risico-op

Wie is er meer vatbaar voor een burn-out? 

Medewerkers die perfectionistisch of onzeker zijn, loyaal en sterk betrokken bij het werk of moeite hebben om ‘nee’ te zeggen, zijn meer vatbaar voor burn-out.

Maar alles hangt natuurlijk samen met je mentale weerbaarheid. Wie van nature optimistisch is, is ook minder vatbaar voor ongezonde stress. 

In dit artikel lees je hoe je zorgt voor veerkrachtige medewerkers.

Een burn-out herkennen bij jezelf of je team 

Burn-outsymptomen zijn er op drie niveaus. Per niveau geven we enkele voorbeelden. Door alert te zijn, herken je een naderende burn-out en kan je tijdig ingrijpen. 

Lichamelijke symptomen: 

  • Aanhoudende moeheid, slapeloosheid 
  • Spierpijn, hoofdpijn, rugpijn 
  • Maagpijn, darmstoornissen, verminderde eetlust 
  • Verminderde weerstand tegen infecties 
  • Hartkloppingen, verhoogde bloeddruk, verhoogde cholesterolwaarden 

 

Psychische symptomen: 

  • Niet meer tot rust komen, prikkelbaar, gejaagd 
  • Somber, huilbuien, piekeren, angst 
  • Niet meer kunnen genieten, lusteloos en futloos zijn 
  • Besluiteloos, concentratieverlies, vergeetachtig 
  • Onzeker, minder zelfvertrouwen 

 

Gedragsveranderingen: 

  • Minder presteren en meer fouten maken 
  • Steeds meer slaap- en kalmeermiddelen gebruiken 
  • Sociale contacten vermijden 
  • Verslaving ontwikkelen: roken, alcohol of drugs 
Hoe voorkom je een burn-out? 

Herken je een aantal van bovenstaande symptomen bij jezelf of een teamlid? Dan is het tijd om in te grijpen. 

Nog beter is het uiteraard om preventief in te zetten op mentale veerkracht. Met het programma ‘Mentale veerkracht in het nieuwe werken’ ontwikkel je bij je team vaardigheden zoals zelfleiderschap en mentale weerbaarheid.

Wil je deel uitmaken van de community?
Laat je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.