Sterke partnerships voor een duurzaam welzijnsbeleid

Met een gemeenschappelijk doel om mensen in beweging te brengen, gezonder en gelukkiger te maken zijn sterke partnerships cruciaal. En dit vindt B-Tonic o.a. bij Energy Lab en Antwerp Management School. Stuk voor stuk werken ze mee aan de wetenschappelijk onderbouwde trajecten waarmee B-Tonic, dochteronderneming van Baloise Insurance, medewerkers en organisaties mentaal gezonder en fysiek fitter maakt. ‘Samen realiseren we een unieke totaalaanpak’, zegt Siviglia Berto van B-Tonic.

B-Tonic koos voor een structureel partnership met Energy Lab, omdat ze al meer dan tien jaar mensen naar een gezondere levensstijl begeleidt. ‘Dat gebeurt onder meer via welzijns- en veerkracht versterkende mobiele applicaties en programma’s’, vertelt CEO Kristof De Smet.

Geen wonder dat de organisatie met die missie en aanpak een sterke evenwaardige partner vond in B-Tonic. ‘Omwille van ons gedeelde dna hebben we Energy Lab gevraagd om onze wellbeing-programma’s mee te versterken’, verduidelijkt Siviglia Berto, managing director bij B-Tonic.

In 100 Dagen naar een Energieke Werkvloer

Concreet werken B-Tonic en Energy Lab als partners een aantal nieuwe trajecten uit om ondernemers, kmo’s en hun personeelsleden mentaal en fysiek sterker en gebalanceerder te maken. Want mentaal gezonde en fitte mensen hebben meer energie, een betere focus, een sterker immuunsysteem en minder stress, klinkt het in koor.

Een voorbeeld van die samenwerking is het programma ‘In 100 Dagen naar een Energieke Werkvloer.’ Daarin worden medewerkers geconnecteerd via maandelijkse interactieve sessies, wekelijkse video’s, doe-opdrachten, korte enquêtes en een inspirerende activatiecampagne van begin tot eind gemotiveerd om hun mentale en fysieke welzijn te versterken én op punt te houden. Siviglia Berto: ‘Bij ons eerste pilootproject connecteerden 320 deelnemers 100 dagen lang. Met een participatiegraad van meer dan 80 procent gedurende het volledige programma waren de resultaten ronduit verbluffend.

Via ambassadeurs ontstaat er een olievlekprincipe waarmee we het gezondheidsvirus doorheen een volledige organisatie kunnen verspreiden

KRISTOF DE SMET
CEO BIJ ENERGY LAB’

Inspireren en motiveren

Hoe krijgt een organisatie zoveel mensen gemotiveerd om deel te nemen aan een dergelijk programma? Volgens Siviglia Berto gebeurt dat door in te zetten op verschillende domeinen. ‘Het programma dat onder meer focust op energie, beweging, gezonde voeding en slaaprecuperatie is voor elke medewerker ongeacht de functie of leeftijd relevant, maar de communicatie om die boodschap te vertalen verschilt per bedrijf en medewerkerspopulatie.’Schermvullende weergave

Ook ambassadeurschap kan een hefboom vormen om zoveel mogelijk medewerkers te motiveren om deel te nemen. ‘We werken vaak met een aantal mensen die een voortrekkersrol vervullen bij bedrijven’, verduidelijkt Kristof De Smet. ‘Zij dragen dan de boodschap van een programma mee uit. Zo ontstaat er een olievlekprincipe waarmee we het gezondheidsvirus doorheen een volledige organisatie kunnen verspreiden.’

Dat is ook exact wat B-Tonic doet. Door ondernemers, zaakvoerders en managers te motiveren, inspireren zij op hun beurt medewerkers en teamleden om deel te nemen aan een wellbeing-programma. ‘Ongeacht hoe groot of klein een organisatie is: onze aanpak moet gedragen worden door de leidinggevenden of directieleden. Wanneer zij actief meedoen en erin geloven, ontstaat er waanzinnig veel connectie en engagement bij de medewerkers’, ervaart Siviglia Berto.

Veel mensen starten het nieuwe jaar met goede voornemens: onze wellbeing-programma’s vertalen die ambities naar een duurzaam welzijnsbeleid in de praktijk

SIVIGLIA BERTO
MANAGING DIRECTOR BIJ B-TONIC

Energy Boost Challenge 2022

Ook aan het recent gelanceerde B-Tonic zelfleiderschapstraject ‘Energy Boost Challenge 2022’ werkt Energy Lab mee. In dit vijfdaagse avontuur fietsen en stappen twintig deelnemers op een grensverleggende manier rond de Mont Blanc, onder meer in het gezelschap van de doorgewinterde avonturier Cedric Dumont. ‘Vooraf organiseren we met Energy Lab een volledig begeleidingstraject’, vertelt Kristof De Smet. ‘We bereiden de deelnemers mentaal en fysiek voor op dit avontuur. Het is geen competitie: iedereen kan de einddoelen bereiken.’

Siviglia Berto onderstreept tot slot dat deelnemen aan een van de B-Tonic programma’s een prima manier is om nieuwjaarsresoluties te realiseren. ‘Veel mensen starten het nieuwe jaar met goede voornemens rond gezonder eten en bewegen: onze programma’s vertalen die ambities naar een duurzaam welzijnsbeleid in de praktijk.’ Daarnaast kunnen veel medewerkers in deze veranderlijke tijden absoluut een extra boost of motivatieversterker gebruiken.

Wil je deel uitmaken van de community?
Laat je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.