Veerkracht: voorkom (chronische) stress en burn-out

Waarom ligt collega X niet wakker van een hoge werkdruk, terwijl collega Y tilt slaat als je hem last minute uitnodigt voor een overleg? Mentale veerkracht is het antwoord.

Wat is mentale veerkracht?

Veerkracht is het vermogen om goed te reageren op tegenslagen en moeilijkheden. Iedereen krijgt wel eens te maken met stressvolle situaties, tijdens of naast het werk. Veerkracht zorgt ervoor dat je tegen een mentaal stootje kan.

Zonder mentale veerkracht kan stress chronisch worden. Je lichaam maakt dan te veel van het stresshormoon cortisol aan waardoor je lichamelijke en psychische klachten kan krijgen.  

Hoe investeer je in een veerkrachtig team?

Het goede nieuws is: veerkracht kan je trainen. En het loont enorm om hierop in te zetten voor je team. Veerkrachtige medewerkers staan positiever in het leven, zien sneller oplossingen, kunnen beter relativeren en samenwerken met anderen.

Besteed je tijd en aandacht aan breinkennis, energie en focustraining dan zet je als team fikse stappen vooruit.

Breinkennis

Een stressreactie is het antwoord van je brein op een (mogelijk) ‘gevaarlijke situatie’. Denk aan een organisatorische verandering of een conflict met een collega. 

Weet je hoe je brein werkt bij stress, dan kan je leren om rustig en adequaat te handelen en te reageren bij ongemakkelijke situaties. De prefrontale cortex, het stukje vooraan in je brein dat je nodig hebt om te relativeren en om doordachte beslissingen te nemen, speelt hierbij een belangrijke rol. Ook als je wordt overstelpt door werk en vragen van collega’s. 

Je hersenen zijn plastisch of kneedbaar. Zolang je leeft, kan je je hersenen trainen en voor nieuwe paden kiezen. Vaak reageer je op een situatie vanuit een vastgeroest patroon. Je bewust zijn van je reacties en je patronen is een eerste stap. De rest is training. 

Energieboost

Voel je te lang ongezonde stress, dan ben je vatbaar voor een burn-out. De cijfers liegen er niet om: op vier jaar tijd steeg het aantal mensen dat meer dan een jaar thuis zit door een burn-out met 40%.

*https://www.riziv.fgov.be/nl/statistieken/uitkeringen/Paginas/langdurige-arbeidsongeschiktheid-burnout-depressie.aspx

Hoe voorkom je een burn-out in je team?

Een burn-out is een energiestoornis. Het bewaken van die energie is dus essentieel. Beweeg voldoende, eet gezond en zorg voor een goede nachtrust. Op zo’n zaken heb je zelf een invloed.

Als werkgever of leidinggevende kan je je team stimuleren om gezond te leven. Gezonde medewerkers hebben meer energie. Ze kunnen beter omgaan met hetgeen er in de loop van de dag op hun pad komt.

Focustraining

Naast je energiebalans, zorgt ook focus voor mentale rust. 

Smartphone notificaties die continu om aandacht schreeuwen. E-mails die binnenstromen. En dan toch ook nog snel dat dringende chatbericht beantwoorden. Er wordt verwacht dat je 24/7 klaarstaat. Logisch dus dat je je focus kwijtraakt. Een continue verbondenheid is niet gezond en allesbehalve productief.

Hoe kan je je team ondersteunen? 

  • Geef ‘de-connectie’ een prominente plaats in je welzijnsbeleid. Stimuleer pauzes, wandel tijdens een overleg, sluit de dag af met online yoga of zorg voor een vrijdag zonder vergaderingen.
  • Met enkele focustips kun je thuiswerkers ondersteunen in hun aandacht, zelfs met de kinderen in huis. Download de thuiswerkgids voor je teamleden of vraag er eentje op maat.
  • Mindfulness is een aandachtstraining die op de werkvloer meer en meer aandacht krijgt. Met verschillende technieken leren je teamleden om zich te concentreren en om hun brein tot rust te brengen. 
Meer energie en veerkracht in je team?

In het programma ‘Gezond in 100 dagen’ maakt je team kennis met alle facetten van fysieke en mentale gezondheid. Hierin komen beweging, gezonde voeding, slaaphygiëne, mindfulness en breintraining aan bod.

Wil je deel uitmaken van de community?
Laat je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.