Home » Sustainable Development Goals » Zij die oplossingen bieden, zullen de winnaars zijn
Zij die oplossingen bieden, zullen de winnaars zijn
‘Zij die oplossingen bieden, zullen de winnaars zijn’
Siviglia Berto, Managing Director van B-Tonic, legt uit waarom de SGS’s zo belangrijk zijn voor de ‘why’ van B-Tonic en voor de duurzame toekomst van alle bedrijven.
De 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) bieden de mensen van onze planeet een uitgelezen kans om te transformeren op een manier dat iedereen er baat bij heeft. Zowat de hele wereld zoekt manieren om te leven, te werken en te groeien met minder negatieve impact. We hebben een allesomvattende blik nodig, waarbij we de verbinding maken tussen het lokale en het globale niveau om een positieve impact te genereren. De SDG’s bieden een routebeschrijving en houvast om die gemeenschappelijke doelstellingen succesvol te bereiken, vooral door een geïntegreerde en transformerende aanpak binnen onze ondernemingen.
‘Wees een optimist, niet omdat de toekomst briljant oogt. Maar omdat briljante mensen aan een betere toekomst werken’, zegt Wayne Visser, econoom en expert Sustainable Transformation. ‘Ik ben al dertig jaar met duurzaamheid bezig en in het begin werd er weinig aandacht aan besteed.
Vandaag kan ik nauwelijks alle innovatie bijhouden. De krachten zijn nu sterk genoeg opdat zij die de oplossingen brengen ook de winnaars zullen zijn.’[1]
Dat realistisch optimisme, zéker op het vlak van wellbeing, is de drive achter B-Tonic, als start-up en als dochteronderneming van Baloise. Want als key speler op de Belgische verzekeringsmarkt zet Baloise in op een duurzame toekomst. Ik vergelijk het graag met een paraplu. Mensen klappen die open om zich te beschermen tegen brand, schade aan het huis, hun leven, … Maar onder die paraplu sta je vooral zelf. En zolang jijzelf niet sterk in je schoenen staat, is die paraplu gevoelig voor stevige winden of hevige regenbuien. Alle verzekeringen zijn dan van ondergeschikt belang. Daarom is de beste verzekering jezelf goed in je vel voelen. Dat kunnen we nu eenmaal niet in een verzekeringspakket gieten, maar wel faciliteren met behulp van een gezondheidsplatform zoals B-Tonic. Steeds meer ondernemingen beseffen namelijk dat medewerkers langer actief en productief blijven als ze zich goed voelen in hun job en op het werk. Wanneer persoonlijke aspiraties, competenties en waarden matchen met de werkinhoud en de werkomgeving én gedragen worden door gezond leadership, hebben medewerkers het gevoel zinvol bezig te zijn en een effectieve bijdrage te leveren.
‘De SDG’s bieden een routebeschrijving aan onze ondernemingen om te leven, te werken en te groeien met minder negatieve impact’
De SDG’s zitten dan ook diep in ons dna verankerd. Het duurzaam verbeteren van het mentale en fysieke welzijn (SDG 3) van medewerkers zodat ze gemotiveerd en betrokken blijven (SDG 8) is onze raîson d’être. Ons thought leadership wordt ondersteund door een makkelijk toegankelijk e-learning platform (SDG 4) en toont binnen ondernemingen haar meetbare impact via onze unieke SDG-bedrijfsscan (SDG 9). Deze toont de meest effectieve en efficiënte weg naar een duurzame bedrijfstoekomst. Tot slot is alles wat we doen wetenschappelijk onderbouwd. Daarom omringen we ons met een select aantal partners (SDG 17) die het kwaliteitslabel van B-Tonic mee invullen en uitdragen.
Het moment is nu
Kortom, er is een positief point of no return bereikt. Niet alleen de fysieke gezondheid, maar ook de zorg om het mentale welzijn evolueerde – aangepord door de coronacrisis – tot een fundamentele pijler van duurzaam ondernemen. En dat momentum moeten we grijpen, willen we als werkgever én als medewerker impact hebben. Ondernemen in lijn met de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties of SDG’s is vandaag immers niet langer een optie, maar een must wil je als organisatie relevant blijven. Ook in de toekomst. In die mate zelfs dat steeds meer overheden, van Europees tot lokaal, bedrijven en organisaties verplichten om hun strategie en beleid ESG-proof te maken. In mensentaal: zorg dat je als bedrijf bijdraagt aan het milieu en milieuvriendelijk presteert (Environment), dat je je menselijke kapitaal met zorg behandelt (Social) en dat je je organisatie op een deugdelijke manier bestuurt (Governance).
[1] Quote uit Ik zie ongelooflijke golven van innovatie op ons afkomen, De baas heeft de plaats ingenomen van de priester, interview Wayne Visser, Trends, 12 november 2020
De SDG’s tonen de weg Inhoud: Pagina 1 Juist doen heeft weinig nadelen De SDG’s verzekeren de toekomst van je bedrijf Maatschappelijk belang wordt bedrijfsbelang...
Top 5 SDG’s met directe impact op wellbeing De indicatoren op basis waarvan de uitvoering van SDG’s kan worden gevolgd, zijn in eerste instantie bedoeld...
Hoe bouwen aan een wellbeing-cultuur? De Wereldgezondheidsorganisatie definieert gezondheid als de som van een opperste fysiek, mentaal en sociaal wellbeing. Dat betekent inherent dat je...
CSRD – Wie moet wanneer rapporteren? De toepassing van de CSRD verloopt in drie fasen. De schaalgrootte van je onderneming bepaalt in welke fase jouw...
Good life goals vertalen SDG’s naar ieders leven De Good life goals richten zich op het individu in het bereiken van de ambities van de...
Wat zijn de Good work goals? De Good work goals streven naar een werkomgeving die veiliger, gezonder, veerkrachtiger, inclusiever, gelukkiger, evenwichtiger, duurzamer, ondersteunender, zinvoller en...