De SDG’s tonen de weg
Inhoud:
Deze impact hebben de SDG’s op jouw bedrijf
- Hoera, ‘rainbow dressing’ is voorbij
- Materialiseer jouw SDG’s
- Doe de duurzaamheidsreis
Blijft de hamvraag hoe je SDG-gedreven waarden als klimaat- en milieuvriendelijkheid, sociaal welzijn, diversiteit, circulair grondstoffenbeheer, maatschappelijk ondernemerschap, … objectiveert in tastbare en meetbare doelstellingen? Zonder dat het bovendien als een hinderlijk keurslijf wordt ervaren?
Hoera, ‘rainbow dressing’ is voorbij
Nog heel veel bedrijven zijn zoekende, maar nemen intussen wel steeds meer stappen in de juiste richting. Ze beseffen met andere woorden dat de tijd van ‘cherry picking’ of ‘rainbow dressing’ zoals econoom Wayne Visser het noemt, voorbij is. Bedrijven die er enkele SDG’s (kleurtjes) uitpikken, zien immers het geheel niet. ‘Ze proberen vaak één iets te maximaliseren, de winst bijvoorbeeld. Ze focussen op een heel lineaire manier op één gewas of type product. Als je je bij duurzaamheid beperkt tot enkele kwesties, zie je misschien niet hoe ze gerelateerd zijn aan de rest. In de energiesector bijvoorbeeld werd biobrandstof een tijd als een mirakeloplossing gezien, maar biobrandstof had als onbedoeld neveneffect dat het voedingsgewassen begon te vervangen. Er ontstond concurrentie over landbouwgrond voor voeding of voor biobrandstof. Dat heeft er een tijdlang toe geleid dat de voedingsprijzen stegen. Het gaat erom na te denken over de consequenties van de dingen die je doet.’
Het is uiteraard onbegonnen werk om tegelijk op alle 17 SDG’s in te zetten, maar besef wel dat alles met alles is verbonden. En dat iedereen(!) zijn steentje kan en moet bijdragen, als individu, overheid, organisatie, bedrijf, … Elk initiatief moet op een systemische manier worden ingepast en met elkaar worden verbonden in een integrale en holistische duurzaamheidsstrategie.
Materialiseer jouw SDG’s
Hoewel alle 17 SDG’s allemaal met elkaar verbonden en even belangrijk zijn, kun je als bedrijf of organisatie in stappen werken – altijd met de totaliteit in het achterhoofd – en starten met die domeinen te identificeren en tastbaar te maken (‘materialiseren’) die de grootste impact hebben op wat jij doet en wilt bereiken en wat jouw interne en externe stakeholders verwachten.
SDG’s worden tastbaar door ze via de ESG-criteria (Environment/Milieu, Social/Maatschappij en Governance/Bestuur) meetbaar en dus vergelijkbaar te maken. Zo gaan de milieucriteria na in welke mate een bedrijf bijdraagt en presteert inzake milieu-uitdagingen (bijv. afval, verontreiniging, broeikasgassen, ontbossing en klimaatverandering). De sociale criteria bepalen hoe een bedrijf zijn medewerkers behandelt (bijv. beheer van het menselijk kapitaal, diversiteit en gelijke kansen, werkomstandigheden, gezondheid en veiligheid en misleidende verkoop). De governancecriteria ten slotte onderzoeken hoe een bedrijf wordt bestuurd (bijv. verloning leidinggevenden, belastingpraktijken en -strategie, corruptie en omkoping en brede diversiteit en structuur). Daarnaast beperkt de ESG-analyse zich niet tot de huidige situatie en neemt ze ook toekomstige trends en evoluties in beschouwing. Het blijft echter bijzonder moeilijk om met de huidige criteria te anticiperen op nieuwe of toekomstige maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. De technologie evolueert razendsnel waardoor een project altijd nog duurzamer kan dan aanvankelijk voor mogelijk werd gehouden. Het objectiveren van duurzaamheid is met andere woorden een levend langetermijnproces.
‘Wat wil jij bereiken en wat verwachten jouw interne en externe stakeholders?’
[7] ‘Distributed Work’s Five Levels of Autonomy’: https://ma.tt/2020/04/five-levels-of-autonomy/
[8] Andrew Winston (@andrewwinston) is een wereldwijd erkend expert op het gebied van het bouwen van veerkrachtige, winstgevende bedrijven die mens en planeet centraal stellen. Lees zijn column op https://sloanreview.mit.edu/article/whats-lost-when-we-talk-esg-and-not-sustainability/
[9] Communiceren over een lovenswaardige visie zonder ze in de praktijk toe te passen.

Het voorbeeld hierboven van zo’n materialiteitsanalyse [10] brengt de SDG’s en de ESG-doelen samen in een matrix. Omdat sommige van de meest relevante doelen sterk samenhangen, werden ze in deze case geclusterd. Dat resulteerde in zeven focusthema’s: koolstofneutraliteit, groei en ontwikkeling, wellbeing van de medewerkers, inclusieve diversiteit, corporate governance en verantwoordelijk leiderschap, partnerships en de ontwikkeling van duurzame ESG-oplossingen. Er bestaat niet zoiets als een one size fits all-toepassing. De resultaten en uitvoering zullen immers in geen twee bedrijven hetzelfde zijn. Zaak is dat ieder op basis van eigen kunnen en kennen zijn duurzaamheidsstrategie en wellbeingcultuur op een holistische manier aanpast of heruitvindt.
Doe de duurzaamheidsreis
Of je nu van start gaat met een duurzaamheidstraject of een bestaand programma wil boosten, elk bedrijf moet een aantal stappen zetten om op een impactvolle manier duurzaam te ondernemen. Consultant BDO [11] spreekt van een ‘sustainability journey’, een reis richting duurzaam ondernemen in verschillende golven: van de strategiebepaling en implementatie hiervan over rapportage tot ‘assurance’ (met dat laatste bedoelen we dat er accuraat en compliant wordt gerapporteerd over de ESG-acties). De volgorde hangt af van de specifieke context en de vraag van de betrokken actoren. Belangrijk is dat elke golf wordt doorlopen, waarbij elke stap in elke golf als het ware je kennis en kunde op een hoger niveau tilt.
Een gelijkaardig stappenplan (niet vier maar vijf stappen) vind je terug in de ‘SDG Compass – The guide for business action on the SDGs’, een tool gezamenlijk ontwikkeld door het GRI (Global Reporting Initiative), de UN Global Compact en de WBCSD (World Business Council for Sustainable Development). Aan de hand van voorbeelden uit alle schakels van het proces helpt de gids om je strategie af te stemmen op de SDG’s en – belangrijk – nadien ook de impact te meten en te rapporteren. Je kunt de gids (Franse en Engelse versie) gratis downloaden op https://sdgcompass.org/. Ook handig is de Sustatool special voor kmo’s of kleinere organisaties ontwikkeld door MVO Vlaanderen. Registreren voor de Sustatool kun je op https://mvovlaanderen.be/sustatool/home.
[10] Duurzaamheidsrapport BDO Belgium – fiscaal jaar 2021: www.bdo.be/nl-be/publicaties/rapporten/2021/sustainability-report-2021
[11] To The Point-magazine 2/2022 – BDO Belgium – copyright BDO Belgium

Top 5 SDG’s met directe impact op wellbeing De indicatoren op basis waarvan de uitvoering van SDG’s kan worden gevolgd, zijn in eerste instantie bedoeld...
Hoe bouwen aan een wellbeing-cultuur? De Wereldgezondheidsorganisatie definieert gezondheid als de som van een opperste fysiek, mentaal en sociaal wellbeing. Dat betekent inherent dat je...
CSRD – Wie moet wanneer rapporteren? De toepassing van de CSRD verloopt in drie fasen. De schaalgrootte van je onderneming bepaalt in welke fase jouw...
Good life goals vertalen SDG’s naar ieders leven De Good life goals richten zich op het individu in het bereiken van de ambities van de...
Wat zijn de Good work goals? De Good work goals streven naar een werkomgeving die veiliger, gezonder, veerkrachtiger, inclusiever, gelukkiger, evenwichtiger, duurzamer, ondersteunender, zinvoller en...
‘Zij die oplossingen bieden, zullen de winnaars zijn’ Siviglia Berto, Managing Director van B-Tonic, legt uit waarom de SGS’s zo belangrijk zijn voor de ‘why’...