Trendrapport welzijn op het werk van B-Tonic en Herman Konings
- 56% geeft aan dat hun job zwaarder is geworden door de pandemie (33% door de hogere werkdruk, 23% door de emotionele impact van de pandemie)
- 25% zag de werkvreugde afnemen als gevolg van telewerk
- 39,5% zet vaak of altijd een stoer gezicht op tijdens de werkuren om gevoelens als angst, stress en onbehagen te verbergen
- 36% heeft op zondagavond angst of stress om op maandag het werk te hervatten
- 45% van de werknemers verlangt meer en gerichtere aandacht voor zowel de geestelijke als fysieke gezondheid van zichzelf en de collega’s
Bijna 56 procent van de werkende Belgen geeft aan dat de pandemie hun job zwaarder heeft gemaakt, zo blijkt uit een studie bij meer dan 1.000 Belgen in opdracht van B-Tonic, dochtermaatschappij van verzekeraar Baloise Insurance.
Erger nog is dat 4 op de 10 werknemers zelfs zegt vaak een ‘stoer gezicht’ op te zetten om angst en stress te verbergen op de werkvloer. “De nood en aandacht voor welzijn op het werk heeft door de COVID-19-pandemie een echte steroïdeninjectie gekregen. Zowel medewerkers als hun werkgevers beseffen steeds meer het belang van hun fysieke en mentale toestand in hun professionele omgeving”, zegt Siviglia Berto van B-Tonic, dat vandaag zijn trendrapport 2022 Wellbeing & Connectiviteit in samenwerking met trendwatcher Herman Konings voorstelt.
De pandemie heeft een ongekend grote impact gehad op de menselijke geest en de samenleving. Terwijl de lockdowns het sociale leven verlamden, kwam het professionele leven in een digitale stroomversnelling. COVID-19 heeft de samenleving en de economie met turbokracht gedigitaliseerd. Telewerk werd de norm en Teams verving het praatje aan de koffiemachine. Hoe groot die impact is op het welzijn van de werkende Belg heeft B-Tonic in samenwerking met trendwatcher Herman Konings in kaart gebracht in het trendrapport 2022 Wellbeing & Connectiviteit.
“De cijfers uit ons onderzoek en de trends die Herman Konings beschrijft, geven duidelijk aan dat de mentale gezondheid van medewerkers en leidinggevenden de komende jaren de belangrijkste zorg voor bedrijven moet zijn. Hoe zorg je ervoor dat ze voldoende werkplezier en zingeving ervaren en gelukkig blijven op de werkvloer? Fysiek fitte en gezonde medewerkers zijn één ding. Mentaal gezonde managers, leidinggevenden en medewerkers zijn minstens even belangrijk.
Bedrijven moeten het belang beseffen van een preventieve en curatieve totaalaanpak.” Siviglia Berto, managing director B-Tonic
Transformeren naar bedrijven van de toekomst
Bedrijven die nieuwe initiatieven en welzijnsvoordelen willen introduceren, moeten volgens B-Tonic rekening houden met de nieuwe uitdagingen waarmee de werkplek tegenwoordig te maken heeft. Dat betekent goed nadenken en zich laten adviseren over hoe ze welzijnsinstrumenten in hun dagelijkse activiteiten kunnen integreren om de verschillende behoeften van werknemers te ondersteunen. Flexibele werktijden en langdurig werken op afstand zijn daar twee voorbeelden van, maar ook de keuze en inrichting van de kantooromgeving zal cruciaal worden nu medewerkers hun werkplek vooral als ontmoetingsplaats gaan gebruiken.
Over B-Tonic
B-Tonic helpt organisaties, leidinggevenden en medewerkers met alle mogelijke vraagstukken rond employee experience, werkrelaties, vitaliteit, leadership en loopbaan. De aanpak is gebaseerd op wetenschappelijke kennis. Door te investeren in welzijn kunnen bedrijfsstructuur en individu versterkt worden, zo worden stresshaarden en ongezonde leefgewoontes weggenomen en dit leidt tot een grotere jobtevredenheid. Met als eindresultaat meer productiviteit, groei, veerkracht én meer geluk.
Over Baloise Insurance
Baloise Insurance is een Belgische verzekeringsmaatschappij en maakt deel uit van de Zwitserse Baloise Group. Zij biedt een uitgebreid gamma van Leven-, Niet-Leven- en Marine-verzekeringen aan via een ruim netwerk van onafhankelijke verzekeringsmakelaars.
Door de recente fusie met Fidea en de overname van de Athora-schadeverzekeringen bedraagt de omzet van Baloise Insurance om en bij de 2 miljard EUR en behoort zij tot de top 4 van de Belgische schadeverzekeraars. Met haar 1.500 medewerkers en het netwerk van onafhankelijke makelaars streeft Baloise Insurance in haar aanbod naar een optimale balans tussen digitaal en menselijk.