Uit een studie in opdracht van B-Tonic blijkt dat de pandemie de aandacht van medewerkers én bedrijven voor welzijn op het werk significant heeft aangescherpt. De opmerkelijke resultaten en belangrijke tendensen die hieruit voortvloeien schreef trendexpert Herman Konings neer in het Trendrapport 2022 ‘Wellbeing & Connectiviteit’. Een must-read voor elke professional.
Opvallende cijfers (IPSOS onderzoek 1000 DEELNEMERS in België)
De pandemie deed onze aandacht voor welzijn op het werk toenemen: Maar er is ook een keerzijde: |
COVID-19 heeft een ongekend grote impact gehad op de menselijke geest en de samenleving.Terwijl de lockdowns het sociale leven verlamde, kwam het professionele leven in een digitale stroomvernelling. De pandemie heeft de samenleving en de economie met turbokracht gedigitaliseerd. Telewerk werd de norm en Teams verving het praatje aan de koffiemachine.
Nu het meeste stof van verandering gaan liggen is, wordt het tijd een blik op de toekomst te werpen. Welke blijvende maatschappelijk impact gaat de coronacrisis hebben op de manier waarop we kijken naar en omgaan met werk? Is de relatie tussen medewerker en werkgever veranderd? En vooral: welke optimale invulling van onze werkdag zien we zelf?
Trendrapport
In het Trendrapport 2022, definiëren we vier zogenaamde ‘megatrends’, dit zijn beschavingsprocessen die aangeven in wat voor wereld we leven. Bij crises als oorlogen of pandemieën ondervinden deze beschavingsprocessen een steroïdeninjectie van jewelste. De onwerkelijke ervaring van een samenleving-op-slot laat diepe sporen na, maar biedt ook opportuniteiten om onze geest open te stellen voor nieuwe inzichten, attitudes, gedragingen en uitdagingen.
Gezondheid
Gezondheid prijkt met stip op nummer één van de prioriteiten in onze door de ergste naoorlogse pandemie getroffen samenleving. COVID-19 hakt dan ook ongezien diep in op dit beschavingsproces, maar versnelt tegelijkertijd dit proces ook in de goede richting. Maar liefst 22,2% van de respondenten zegt dat ze vandaag meer bewegen dan voor de lockdowns.
Volhoudbaarheid of duurzaamheid
Het beschavingsproces volhoudbaarheid strekt zich uit tot elk gebied van ons dagelijks leven. Of het nu gaat om persoonlijke aankoopbeslissingen, besef van sociale en morele verantwoordelijkheid of een bedrijfsstrategie, het wordt steeds meer een van de krachtigste drijfveren van onze tijd, niet in de laatste plaats door technologische innovaties. Zo ziet 35,4% van de medewerkers hun werkvreugde toenemen dankzij het telewerk.
Vloeibare identiteit
Vloeibare identiteit ontstaat wanneer innovatie de traditie verslaat. Identiteit verliest zijn lot. De doelgroep verliest zijn herkenbaarheid. De trend om rolpatronen te veranderen en stereotypen van gender, herkomst, leeftijd of ideologie te doorbreken, leidt tot radicale veranderingen in zowel markt als maatschappij. Jongeren anno nu verlaten het oude wij-zij-schema, ambiëren een repertoire van identiteiten en creëren een nieuwe cultuur van pluralisme.
Verbinding
De crisis heeft het gevoel van wereldwijde verbondenheid aangewakkerd. Tijdens de lockdowns zaten we allemaal in hetzelfde schuitje, deelden we dezelfde angsten, onzekerheden en twijfels. Digitale communicatietechnologieën en virtuele netwerken veranderen ons leven fundamenteel en geven aanleiding tot nieuwe levensstijlen en gedragspatronen. 45% van de medewerkers wil dan ook meer aandacht voor zowel geestelijke als fysieke gezondheid op de werkvloer.
Het bedrijf van de toekomst
De pandemie heeft vragen over geestelijke gezondheid in de publieke belangstelling gebracht, waarbij gezondheid en welzijn een hogere prioriteit verwerft op de werkplek. Als bedrijven die nieuwe initiatieven en wellnessvoordelen willen introduceren, moeten ze rekening houden met de nieuwe uitdagingen waarmee de werkplek tegenwoordig te maken heeft. Bedrijven moeten goed nadenken en zich laten adviseren hoe ze welzijnsinstrumenten in hun dagelijkse activiteiten integreren om de verschillende behoeften van medewerkers te ondersteunen. Flexibele werktijden (ook in het weekend) en langdurig werken op afstand zijn twee voorbeelden maar ook de keuze en inrichting van de kantooromgeving zal cruciaal worden nu medewerkers hun werkplek vooral als ontmoetingsplaats gaan gebruiken.
Het onderzoek
De enquête werd in opdracht van B-Tonic uitgevoerd door het Belgische filiaal van het marktonderzoeksbureau IPSOS tussen 5 en 8 november 2021. In totaal werd aan een representatieve steekproef van 1.087 Belgen een tiental vragen gesteld over gezondheid en wellbeing op het werk. Uiteindelijk konden 725 respondenten aangemerkt worden als relevant en dus nuttig voor de studie.