Wellbeing works publiceert zijn eerste whitepaper over de postcorona wereld van werk. Samen met onze partner Antwerp Management School (AMS) verdiepen we ons in de wijze waarop de pandemie onze manier van werken en onze mindset – zowel van werkgevers als medewerkers – veranderde. En vragen we ons af hoeveel oog het hybride werken heeft voor ons welzijn? Hier alvast een aantal vaststellingen die we verder uitdiepen in onze whitepaper ‘Het nieuwe denken over het hybride werken’.
Meer werk?
Uit het onderzoek van AMS blijkt dat veel medewerkers (60 %) het subjectief gevoel hebben dat ze meer werken dan vóór de coronacrisis. ‘We moeten op onze hoede zijn dat de werkwijze tijdens het crisisjaar niet de nieuwe default wordt,’ waarschuwt prof. dr. Vangronsvelt.
Meer uitval?
Meer dan 4 op 5 werkgevers liggen wakker van de mentale gezondheid van hun mensen en maken zich zorgen over de verhoogde uitval van hun medewerkers. Prof. dr. Vangronsvelt: ‘Gevreesd werd dat dit wel eens de stilte voor de burn-outstorm zou kunnen zijn. Deden de medewerkers zich sterker voor dan ze zijn?’ Angst- en andere psychische klachten namen inderdaad toe, maar tot nu toe bleef de burn-outstorm uit. Konden we afgelopen zomer voldoende herstellen of blijven we chronisch pieken, is alsnog de vraag.
Meer vertrouwen?
De pandemie heeft een positief effect gehad op het vertrouwen tussen werkgever en medewerker. Hun geloof in de integriteit van hun medewerkers (doen ze wat ze zeggen en zeggen ze wat ze doen) en vaardigheid (kúnnen ze doen wat ze moeten doen) blijft nagenoeg onveranderd. Bovendien is 80 % er gerust in dat hun medewerkers over de juiste competenties beschikken om ook na de crisis aan de slag te kunnen blijven. Tegelijk ervaren de bedrijfsleiders meer goodwill bij de medewerkers ten aanzien van het bedrijf. ‘Dat het vertrouwen van werkgevers in medewerkers na zo’n moeilijke en intense periode is gestegen, kan alleen maar positieve gevolgen hebben op de verdere relatie tussen beiden’, zegt prof. dr. Vangronsvelt.
Meer skills
De meerderheid van de medewerkers denkt niet dat de crisis een negatief effect zal hebben op hun carrière. ‘Integendeel. De pandemie gaf de leercurve van de medewerkers een heuse boost. Door andere manieren van werken of wijzigingen in het takenpakket ontwikkelden ze nieuwe vaardigheden – digitale skills voorop – en kregen ze beter zicht op wat ze graag doen en waarin ze nog willen doorgroeien. ‘En dat bevordert dan weer hun toekomstige inzetbaarheid.’, zegt prof. dr. Vangronsvelt. ‘Ook groeide het optimisme over hun kansen om intern of extern een andere job te vinden mocht dat nodig zijn.’