De clash tussen de kantoortijger en de huismus

17 mei, 2022

Onderwerpen:

Trendrapport 2023: ‘Wellbeing & Sustainability’

Duurzaam ondernemen is geen optie meer maar een must. Download hier het trendrapport 2023. ‘Wellbeing & Sustainability’ Ja, graag! Trendrapport 2023 ‘Wellbeing & Sustainability’ Aangedreven...

Een uitweg uit de paradox van het hybride werk

Hybride werken is here to stay en dat is goed nieuws, zowel voor de onderneming als de medewerker. Maar hoe gaan we die nieuwe manier van werken succesvol en duurzaam implementeren? Het welzijnsplatform B-Tonic, een dochteronderneming van Baloise Insurance, schreef in samenwerking met Federgon en VBO een whitepaper dat hiervoor een concreet kader wil bieden.

Meer dan twee jaar na de uitbraak heeft België de COVID-19-crisis vrij goed onder controle en zijn zo goed als alle bedrijven en organisaties terug operationeel. En meteen duikt een ernstig probleem op: de zogenaamde kantoortijgers willen niets liever dan terug voltijds naar kantoor, terwijl de huismussen 100 % telewerk verkiezen. De restgroep wil een oplossing ergens tussenin. De argumenten van tijgers en mussen lopen grotendeels gelijk: nood aan focustijd, samenwerking, werk-privébalans. Satya Nadella, de CEO van Microsoft, gaf het fenomeen een naam: de ‘Hybrid Work Paradox’. In deze whitepaper zoeken we een uitweg uit deze paradox. Belangrijk daarbij is dat we hybride werken niet gewoon mogen herleiden tot telewerken, zonder aandacht voor ieders welzijn. Want zo’n kans om de werkcultuur nieuw leven in te blazen en duurzaam te transformeren doet zich maar één keer in een generatie voor. The time is now.

Belangrijke take-aways uit de whitepaper

  • De rol van de leidinggevende verandert en wordt belangrijker dan ooit
  • Medewerkers met een hoge mate van hybride werk lopen minder risico op een burn-out
  • Wederzijds vertrouwen is de belangrijkste hefboom voor een duurzaam succes van het hybride werkmodel
  • De 3 belangrijkste uitdagingen van het nieuwe werken zijn: nood aan focustijd, optimale samenwerking en een betere werk-privébalans
  • Er bestaat geen one size fits all-telewerkoplossing. Elk bedrijf moet een model op maat uitwerken aangepast aan zijn cultuur en organisatie
  • Een nieuw en aangepast juridische kader is noodzakelijk om medewerker en werkgever te beschermen

Onderzoek toont aan dat medewerkers met een hoge mate van hybride werk minder risico lopen op een burn-out

Welzijn staat centraal

Er ligt geen blauwdruk klaar voor het nieuwe, hybride werken. Zelfs de meest vooruitstrevende en innovatieve bedrijven zijn er nog niet helemaal achter wat werkt, en wat niet. Het succes van een hybride model zal namelijk grotendeels worden bepaald door de eigenheid van de sector, de bedrijfsdemografie, de beschikbare talentpool, de cultuur en het DNA van de organisatie en de verwachtingen van de klant. Wel staat vast dat het welzijn, zowel de fysieke als mentale ergonomie, van de medewerkers en de leidinggevenden een centrale rol speelt.

Minder burn-out

Onderzoek toont aan dat medewerkers met een hoge mate van hybride werk minder risico lopen op een burn-out en meer plezier in het werk ervaren. Betekent dat dan dat bedrijven die overschakelen naar hybride werken automatisch het welzijn van hun medewerkers zullen zien groeien? Neen. Wel dat een hybride werkomgeving een goed kader biedt om het welzijn te verbeteren. Factoren als werk-privébalans, werkintensifiëring en technologie-overload verschillen nauwelijks tussen bedrijven die in hoge of lage mate hybride werken toepassen. De belangrijkste hefboom om te komen tot bevlogen en productieve (hybride) medewerkers is en blijft vertrouwen. Geen kinderlijk en naïef vertrouwen, maar een vertrouwen dat rust op een stevige fundering van goede afspraken en een duidelijk en psychologisch veilig kader binnen de organisatie.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Heb je nog vragen?
Wil je een offerte op maat?

maartje vanewijk

Annelies Theunissen
People Sustainability Expert

Ook interessant

26 juni, 2023

Als we ons welzijnsbeleid niet grondig aanpakken, dan kampt ons land tegen 2035 met 600.000 (!) langdurig zieken. Dat werd de voorbije week bekend op...

17 mei, 2022

Een uitweg uit de paradox van het hybride werk Hybride werken is here to stay en dat is goed nieuws, zowel voor de onderneming als...

13 oktober, 2021

Download hem nu! Wellbeing works publiceert zijn eerste whitepaper over de postcorona wereld van werk. Samen met onze partner AMS...

trendrapport2024

Nieuw Trendrapport 2024 ‘Wellbeing & Sustainability’

Het sociale gewicht van ESG in duurzaam ondernemen

Lees nu meer over de laatste trends

Maak je online afspraak

Met de werkbaarheidscheque kan je als eenmanszaak, KMO, grote onderneming of socialprofit organisatie met minstens 1 werknemer op de payroll steun ontvangen om knelpunten rond werkbaar werk binnen je organisatie in kaart te brengen. De bedoeling is om zo de arbeidsomstandigheden duurzaam te verbeteren. Via de cheques financiert Vlaanderen tot 60% van je project, met een plafond van € 9.000.

De laatste dag waarop je aanvragen voor de maatregel van de werkbaarheidscheque kan indienen is 31 juli 2024
De einddatum waarop er prestaties kunnen verricht worden is 31 augustus 2024. Meer weten over de werkbaarheidscheque?