Ongeveer 1/3de van je leven breng je slapend door, die tijd benut je dus maar beter goed. Een kwalitatieve nachtrust bepaalt niet alleen je energie. Ook je humeur, veerkracht en fysieke gezondheid krijgt zware klappen als je ‘s nachts wakker ligt. Het verbeteren van je slaapkwaliteit zet je daarom maar beter bovenaan je prioriteitenlijstje.

We hebben 8 gouden regels voor een gezonde slaaphygiëne voor je opgelijst. Lees, pas toe, slaap, repeat!  

1. Ritme en regelmaat

Ga elke dag op hetzelfde tijdstip slapen en stel ook je wekker elke dag op hetzelfde uur in. Zo slaap je elke nacht even lang en dat is bevorderlijk voor je slaapkwaliteit.

2. Licht

Licht zorgt ervoor dat je cortisol aanmaakt. Dit is het hormoon dat ons letterlijk recht doet staan. Dat vermijd je dus maar beter net voor je gaat slapen. Laat je smartphones en tablets aan de kant, dim de lichten in je woonkamer, maak het gezellig en zorg voor rust in huis.

3. Slaapritueel

Doorloop elke avond dezelfde routine voor je onder de wol kruipt. Zo leer je je brein om te gaan slapen. Neem bijvoorbeeld achtereenvolgens een douche, drink een kopje kruidenthee en lees een boek.

4. Slaapkamer

Hou je slaapkamer koel en donker. Het gebruik van zware dekens, warmte en licht kunnen je wakker houden. De ideale slaapkamer temperatuur ligt rond de 18 graden Celsius.

5. Slapen en seks

Dat is het enige waarvoor je je bed gebruikt. Je brein moet erop kunnen rekenen rust te vinden en tot ontspanning te komen om zich zo voor te bereiden op een kwalitatieve nacht.

6. Geen dutjes

Powernaps overdag zijn dan misschien gezond. Niet als je een slechte slaper bent. Zelfs wanneer je je heel moe voelt, bijt je beter door.

7. Alcohol, cafeïne en beweging

Deze werken opwekkend en zorgen ervoor dat je onrustiger slaapt.  Alcohol een ideaal slaapmutsje? Toch niet! Je valt wel makkelijker in slaap, maar het zorgt dat je slaapkwaliteit minder is. Je droomt meer, beweegt meer, je slaapt onrustiger, transpireert en de kans dat je een nachtelijk bezoekje aan het toilet moet brengen is groot. Drink je graag een theetje voor het slapengaan? Kies dan voor lavendelthee of kruidenthee, ze bevatten namelijk geen cafeïne.

8. Sta op

Word je ‘s nachts vaak wakker? Als je langer dan 15 minuten wakker ligt, sta op en ga iets anders doen. Doe iets waar je slaperig van wordt. Lees een boek bijvoorbeeld.

Met deze 8 tips slaap je binnenkort als een roos.