7 opvallende hr-trends voor de tweede helft van 2023

11 juli, 2023

Onderwerpen:

Welzijnsbeleid: jouw oplossing op maat

Welzijnsbeleid: jouw oplossing op maat Bekijk en kies de bouwstenen voor jouw onderneming Ja graag, een welzijnsoplossing op maat Zo bouw je een duurzaam welzijnsbeleid...

Bedrijven zien groei maar waarschuwen voor meer burn-outs en stress

Nu de naweeën van de coronacrisis achter ons liggen, is de arbeidsmarkt weer volop in beweging. De meeste Belgische bedrijven hebben vertrouwen in de toekomst, en zoeken nieuwe manieren om talent te vinden en aan te houden. Uit het onderzoek voor de Salarisgids van rekruteringsspecialist Robert Half verschijnen 7 opvallende hr-trends voor de tweede helft van 2023. Dit zijn alvast enkele belangrijke cijfers:

  • 44 % van de bedrijven denkt dat het veel moeilijker zal zijn om medewerkers te vinden dan voorbije jaar
  • De extralegale voordelen die het vaakst toegekend worden, zijn een dertiende maand (62%), maaltijdcheques (62%), een hospitalisatieverzekering (60%)
  • 30% van de bedrijven kijkt naar een verkorte werkweek om medewerkers aan te trekken
  • 8 op 10 Belgische werkgevers maakt zich ongerust over de impact van de zware workload, burn-out en concurrentie op het behoud van z’n medewerkers
7 opvallende hr-trends voor de tweede helft van 2023.
7 opvallende hr-trends voor de tweede helft van 2023.

1. War for talent laait terug op

The future looks bright. Wel 70% van de Belgische bedrijven kijkt met vertrouwen de toekomst tegemoet. Om hun groei te ondersteunen zetten bedrijven de mens meer dan ooit centraal en gaan op zoek naar nieuwe medewerkers, zowel vaste als tijdelijke. Nu de war for talent weer oplaait denkt 44 procent van de werkgevers dat het een pak moeilijker zal zijn om hun vacatures in te vullen dan het voorbije jaar. In de huidige krappe arbeidsmarkt krijgen kandidaten vaak meerdere voorstellen tegelijk, waardoor ze een grote keuzevrijheid hebben. Bedrijven moeten creatiever uit de hoek komen om talent binnen te halen.

2. Lonen onder druk

De inflatie hakte er stevig in en bovendien stijgen de loonkosten. Daarom vreest 30 procent van de werkgevers dat het moeilijk wordt om hun medewerkers ook nog eens opslag te geven. Ook de toegenomen concurrentie zet goede salarisvoorstellen op scherp. Veel bedrijven krijgen te maken met medewerkers die een hoger loon vragen nadat ze een voorstel kregen van een ander bedrijf. Ze zien zich dus soms genoodzaakt om dure tegenvoorstellen te doen om talent aan boord te houden.

Voor 30% van de werkgevers wordt het moeilijk om opslag te geven.
Voor 30% van de werkgevers wordt het moeilijk om opslag te geven.

3. Extralegale voordelen worden doorslaggevend

Nog een opvallende hr-trend voor de tweede helft van 2023: een mooi loon is niet de enige troef om geschikte kandidaten aan te trekken. Extralegale voordelen spelen ook een grote rol, zeker nu het leven duurder wordt. De extralegale voordelen die het vaakst toegekend worden, zijn een dertiende maand (62%), maaltijdcheques (62%), een hospitalisatieverzekering (60%), een jaarlijkse bonus (57%) en een groepsverzekering (56%). Andere voordelen die toegevoegd worden aan het loonpakket om het extra aantrekkelijk te maken, zijn onder andere een financiële tegemoetkoming voor telewerk (33%), een toelage voor een elektrische fiets (33%), verlengd vaderschapsverlof (30%) of een ambulante verzekering (28%).

4. Flexibiliteit is een must

Als de coronacrisis medewerkers één cadeau gegeven heeft, is het wel flexibiliteit. En dat cadeau willen ze niet teruggeven. Zelfs in die mate dat de flexibiliteit die een werkgever biedt tegenwoordig vaak doorslaggevend is bij het aantrekken en behouden van medewerkers. Vandaag verwachten de meeste bedrijven dat hun medewerkers één of meerdere dagen per week naar kantoor komen. Kandidaten hebben hier geen problemen mee, op voorwaarde dat ze voldoende flexibiliteit in ruil krijgen. Krijgen ze die niet? Dan bestaat het risico dat het bedrijf talent kwijtraakt, aangezien kandidaten er niet voor terugdeinzen om een aanbod af te wijzen indien de geboden flexibiliteit te beperkt is. Zo’n 22 procent van de bedrijven geeft aan dat ze zich hier zorgen over maken.

Bedrijven beseffen dat het aanbieden van flexibiliteit belangrijker is dan ooit. Ze onderzoeken daarom ook nieuwe manieren om flexibel te werken. Denk aan gedeeltelijk of volledig werken vanuit het buitenland (54%), een verkorte werkweek (30%) of de wekelijke arbeidsduur verlengen in ruil voor meer verlofdagen (28%).

Naast de technische vaardigheden worden de zogenaamde ‘human skills’ steeds belangrijker
Naast de technische vaardigheden worden de zogenaamde ‘human skills’ steeds belangrijker

5. Meer ongerustheid voor burn-outs

De combinatie van de economische heropleving en het tekort aan geschikte medewerkers leidt in veel bedrijven tot een hoge werkdruk en meer stress. 8 op 10 Belgische werkgevers maakt zich ongerust over de impact van de zware workload, burn-outs en verhoogde concurrentie op het behoud van z’n medewerkers. Ook het aantrekken van nieuwe mensen vinden ze een uitdaging. Naast een aantrekkelijk loonpakket zetten ze in de war for talent alsmaar meer in op doorgroeikansen, flexibel werken en een goed uitgebouwd hr-beleid.

6. Human skills steeds belangrijker

Naast de technische vaardigheden worden de zogenaamde ‘human skills’ steeds belangrijker. Bedrijven geven zelfs aan dat ze steeds vaker mensen aanwerven die goed passen binnen de bedrijfscultuur, ook als ze niet beschikken over alle vereiste vaardigeden. Motivatie en teamspirit zijn de twee belangrijkste skills waar werkgevers naar zoeken. Op de voet gevolgd door aanpassingsvermogen, leiderschap en creativiteit. Bedrijven beseffen wel steeds meer dat het niet vanzelfsprekend is om al deze skills in één kandidaat te vinden.

7. Belang van employer branding neemt nog toe

Employer branding wint steeds meer aan belang. Kandidaten gaan namelijk niet meer alleen op zoek naar de werkgever die hen het beste loon en de meeste voordelen biedt. Ze gaan meer en meer op zoek naar die cultural fit. Ze willen terechtkomen in een bedrijf met een leuke werksfeer, een bedrijf met waarden die matchen met hun persoonlijkheid. Gezien het huidige spanningsveld op de arbeidsmarkt zal het belang van de employer branding alleen maar toenemen.

Wil je weten hoe een structureel welzijnsbeleid helpt bij het aanwerven en houden van medewerkers?

Meer info? Lees hier het volledige onderzoek.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Heb je nog vragen?
Wil je een offerte op maat?

maartje vanewijk

Annelies Theunissen
People Sustainability Expert

Ook interessant

25 juli, 2023

Deconnectie: 7 Tips voor leidinggevenden en teamleiders Sinds 1 april 2023 moeten ondernemingen met minstens 20 medewerkers het recht op deconnectie verankeren in hun organisatie.

12 juli, 2023

Hoe helpt People Sustainability bij het aantrekken van talent? People sustainability combineert duurzaam ondernemen met het welzijn van medewerkers en zet de mens...

11 juli, 2023

Bedrijven zien groei maar waarschuwen voor meer burn-outs en stress Nu de naweeën van de coronacrisis achter ons liggen, is de arbeidsmarkt weer volop in...

trendrapport2024

Nieuw Trendrapport 2024 ‘Wellbeing & Sustainability’

Het sociale gewicht van ESG in duurzaam ondernemen

Lees nu meer over de laatste trends

Maak je online afspraak

Met de werkbaarheidscheque kan je als eenmanszaak, KMO, grote onderneming of socialprofit organisatie met minstens 1 werknemer op de payroll steun ontvangen om knelpunten rond werkbaar werk binnen je organisatie in kaart te brengen. De bedoeling is om zo de arbeidsomstandigheden duurzaam te verbeteren. Via de cheques financiert Vlaanderen tot 60% van je project, met een plafond van € 9.000.

De laatste dag waarop je aanvragen voor de maatregel van de werkbaarheidscheque kan indienen is 31 juli 2024
De einddatum waarop er prestaties kunnen verricht worden is 31 augustus 2024. Meer weten over de werkbaarheidscheque?