Pauzes zijn goed voor je brein

Eet jij altijd snel je boterhammen op achter je scherm in een poging om grip te krijgen op je werk? Relax! Vanaf nu kan je tijd nemen om aangenaam te lunchen.

Korte pauzes zorgen ervoor dat

  • jouw brein even rust krijgt, waardoor je gemakkelijker een aha-moment hebt.
  • je beter problemen kan oplossen.
  • je minder stress ervaart.
  • je een heldere kijk krijgt op je to do’s.
  • je nieuwe energie verzamelt.
  • Je meer focus hebt en dus beter kan werken.
De pauzeknop indrukken: hoe vaak en hoe lang? 

Je kan de pomodoro-techniek eens proberen: 25 minuten werken en dan 5 minuten pauze. Elke twee uur neem je een iets langere pauze van 15 minuten. Voor je lunch is een onderbreking van 45 minuten ideaal.

Hoe ziet de ideale lunchpauze eruit?

Verlaat je werkplek en motiveer je collega’s om hetzelfde te doen. Ga wandelen met je team (smalltalk is prettig!), beluister een podcast, doe je boodschappen, neem een douche of ga lopen. Die vergadering na de middagpauze verloopt gegarandeerd vlotter en je gaat meer kunnen doen in minder tijd.

Geef het nemen van pauzes een plek in je organisatie. Idealiter geven leidinggevenden het goede voorbeeld. Of lunch samen met je team. Het levert alleen maar meer focus en betere resultaten op voor iedereen. 

Meer productiviteit, focus en energie in je team?

Het programma ‘Gezond in 100 dagen’ is iets voor jou. Via interactieve sessies, video’s en opdrachten en een inspirerende campagne motiveren we ieder teamlid om gezonder te leven.

Wil je deel uitmaken van de community?
Laat je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.